1.0 PENDAHULUAN
Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan diwujudkan kerana masyarakat Malaysia terdiri daripada pelbagai
bangsa. Semua kaum mempunyai budaya yang tersendiri. Kepelbagaian ini kalau
tidak ditangani dengan berhati-hati akan menimbulkan pelbagai permasalahan.
Satu mekanisme bahasa diwujudkan untuk penyatuan untuk mengeratkan hubungan
kekitaan seluruh rakyat Malaysia. Maka, menurut Zulkifley. Ramli Md. Salleh
& Rahim Aman, 2007, Bahasa Melayu
yang berperanan sebagai bahasa kebangsaan telah menjadi bahasa penyatu rakyat
Malaysia. Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perkara 152 Perlembagaan
Persekutuan menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan yang menyebut
bahawa “Bahasa Kebangsaan Negara ini ialah Bahasa Melayu dan hendaklah ditulis
dalam apa-apa tulisan sebagaimana Bahasa Kebangsaan. Bahasa kebangsaan
merupakan sebuah bahasa yang melambangkan identiti kebangsaan sesuatu bangsa
atau negara secara unik. Bahasa kebangsaan ialah bahasa yang diangkat menjadi
bahasa utama sesebuah negara yang berdaulat dan lazimnya digunakan sebagai
bahasa rasmi negara tersebut. Semua negara yang berdaulat mempunyai bahasa
kebangsaan sendiri.
1.1 PENGENALAN
Kepentingan Bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu dalam sistem pendidikan kebangsaan, Bahasa Melayu
tetap mempunyai peranan sebagai bahasa ilmu kerana kesediaan pengamal Bahasa
Melayu untuk menggunakan bahasa tersebut sebagai bahasa ilmu. Bahasa Melayu lama bertapak sebagai
bahasa pengantar di sekolah, maktab, politeknik dan universiti. Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia merupakan kemuncak bagi menentukan bahasa Melayu
digunakan sepenuhnya sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan. Ratusan ribu
siswazah telah berjaya menerima pendidikan dalam Bahasa Melayu. Ribuan tesis
dan disertasi pada peringkat ijazah sarjana dan kedoktoran ditulis dalam Bahasa
Melayu,dan puluhan, malahan ratusan, profesor telah menyampaikan syarahan
perdana tentang pelbagai ilmu mengunakan Bahasa Melayu. Kepentingan Bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu pengetahuan terkini akan tetap kekal berfungsi
sebagai bahasa untuk menimba ilmu dari pringkat akar umbi hinggalah ke menara
gading. Jati diri orang Melayu dengan sikapnya yang optimistik mencerahkan lagi
pengusaan bahasa Melayu secara warisan dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Bahasa Melayu digunakan secara rasmi dalam sistem pendidikan Negara. Dalam
Laporan Razak telah memberikan penegasan dalam mengutamakan bahasa Melayu
sebagai pengantar ilmu pengetahuan. Sistem persekolahan aliran kebangsaan
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah dalam aliran jenis
Kebangsaan wajib dalam pengajaran bahasa Melayu.
Bahasa Melayu
berkepentingan sebagai bahasa perpaduan kerana ianya menjadi lambang penyatuan
suara yang digunakan sebagai alat perhubungan. Oleh kerana pihak kerajaan
menyedari bahasa Melayu merupakan agen penyatuan rakyat Malaysia, maka beberapa
perubahan terhadap sistem pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu telah
diadakan sebagai usaha mewujudkan perpaduan kaum di negara ini. Cendekiawan
negara, Profesor Diraja Ungku Aziz berkata, keunikan bahasa Melayu boleh
menjadi alat komunikasi bagi memantapkan lagi perpaduan kaum yang telah lama
wujud.
2.0 KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Sistem pendidikan
terkini memerlukan para pendidik membuat anjakan pradigma daripada segi penyampaian
di bilik darjah. Keperluan ini didasarkan kepada beberapa ciri-ciri pendidikan
yang menjadi tunjang kepada dasar pendidikan negara. Salah satu proses
pengajaran ialah melalui pedagogi Bahasa Melayu berbantukan ICT. Seiring dengan
kemajuan ICT maka terbentuklah beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran
berkisarkan daripada aspek pedagogi. Perkembangan ini bertujuan untuk
mewujudkan pembelajaran bermakna serta lebih berkesan. Oleh itu, guru perlu
mempelbagaikan kaedah dan teknik dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu.
Kaedah merupakan
satu siri tindakan guru yang sistematik yang bertujuan untuk mencapai objektif
pengajaran yang telah ditetapkan. Kaedah adalah lebih bercorak jangka pendek
dan merupakan usaha keseluruhan yang terdiri daripada prosedur tersusun serta
berdasarkan sesuatu pendekatan yang dipilih.Kaedah juga digunakan bagi
mendokong pendekatan dipilih. Kaedah merupakan langkah-langkah atau
peringkat-peringkat pengajaran yang tersusun rapi dan kesinambungan yang harus
dituruti dengan saksama bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran. Terdapat
beberapa kaedah dalam bahasa Melayu yang boleh digunapakai oleh guru-guru
Bahasa Melayu antaranya;
i.
Kaedah Natural
Kaedah ini berasaskan penggunaan
bahasa dalam situasi komunikatif seperti yang berlaku dalam
pedekatan-pendekatan tradisional. Kaedah ini kurang menekankan rujukan kepada
analisis gramatikal, latih tubi gramatikal atau kepada teori tatabahasa
tertentu.
ii.
Kaedah Nahu Tradisional
Kaedah nahu tradisional ini diajar
untuk membolehkan pelajar memahami nahu sesuatu bahasa dan juga melatih pelajar
menulis menggunakan bahasa yang betul. Kaedah ini juga, membolehkan pelajar
menterjemahkan bahasa asing ke bahasa natif dan sebaliknya. Ia juga bagi
melengkapkan pelajar dengan perbendaharan kata yang luas yang dapat digunakan
dalam penulisan.
iii.
Kaedah Ajuk Hafaz
Kaedah ini adalah kaedah pengajaran
dilakukan secara demonstrasi dan latih tubi. Pengajaran demonstrasi harus
berkaitan dengan tatabahasa, pertuturan, perbendaharaan kata melalui guru
bahasa atau penutur jati. Tatabahasa diajar secara menghafaz beberapa ayat asas
melalui ajukan dan maknanya diberi dalam ungkapan biasa dalam bahasa ibunda.
iv.
Kaedah Linguistik
Kaedah ini
adalah merupakan kaedah mengajar bahasa moden secara saintifik iaitu dengan
membandingkan antara dua bahasa. Pengetahuan bahasa murid-murid harus tertumpu
kepada bentuk dan fungsi bahasa itu disamping aspek-aspek lain seperti bunyi,
susuk ayat, makna, dan lain-lain. Kaedah ini lebih mendahului bentuk daripada
makna.
v.
Kaedah Kod Kognitif
Kaedah ini
lebih menekankan bentuk dan makna. Seseorang yang ingin mempelajari sesuatu
bahasa harus mengetahui sistem bahasa berdasarkan kepada hukum-hukum dan
norma-norma tertentu dalam ilmu tatabahasa.
Menurut
Kamus Dewan (edisi ketiga), teknik adalah kaedah mencipta sesuatu hasil seni
seperti muzik, karang-mengarang dan sebagainya. Menurut Edward M. Anthony
mendefinisikan teknik adalah satu muslihat atau strategi atau taktik yang
digunakan oleh guru yang mencapai hasl segera yang maksimum pada waktu mengajar
sesuatu bahagian bahasa tertentu. Mengikut Kamaruddin Hj. Husin & Siti
Hajar Hj. Abdul Aziz dalam bukunya Pengajian Melayu III : Komunikasi Bahasa,
teknik boleh didefinisikan sebagai pengendalian suatu organisasi yang benar-benar
berlaku di dalam bilik darjah di mana ia digunakan untuk mencapai sesuatu
objektif. Teknik merupakan suatu alat yang digunakan oleh guru bahasa bagi
menyampaikan bahan-bahan pengajaran yang telah dipilih untuk
pelajar-pelajarnya. Teknik yang dipilih haruslah sejajar dengan kaedah yang
digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dianuti. Tujuan penerapan teknik
dalam pengajaran dan pembelajaran ialah untuk menarik minat murid dengan apa
yang cuba disampaikan oleh guru. Selain itu juga, untuk memastikan murid
mengekalkan perhatian terhadap guru mengajar dan mampu membangkitkan rasa ingin
tahu murid terhadap apa yang guru cuba sampaikan. Terdapat beberapa teknik yang
boleh diterapkan oleh seorang guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
antaranya;
i.
Teknik Latih – Tubi
Teknik
latih tubi adalah aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang
dipelajari. Tujuannya untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran disampimg
menjamin kekekalannya. Ia sesuai digunakan untuk pengajaran Bahasa Melayu. Boleh
digunakan untuk mencapai sesuatu kemahiran seperti kemahiran menyebut
perkataan, ayat-ayat atau mengingat fakta-fakta penting. Melalui teknik ini
murid akan mengalami proses mendengar, melihat, memikirkan maksud
perkataan-perkataan serta tugasnya dalam situasi yang penggunaan
perkataan-perkataan itu. Berasaskan pengajaran bahasa dengar dan sebut
(audiolingual) yang biasanya digunakan dalam pengajaran bahasa kedua.
ii.
Teknik Simulasi
Simulasi
ditakrifkan sebagai satu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan
sebenar yang memerlukan pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan peranan
masing-masing bagi membuat keputusan menyelesaikan masalah, isu atau tugasan
semula. Melalui teknik ini murid-murid dapat menggunakan kemahiran belajar
seperti mengumpulkan maklumat, menjalankan temuramah dengan individu tertentu
dan mencatat isi-isi penting. Dalam proses ini murid digalakkan untuk memberi
pendapat, cadangan, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah berdasarkan
peranan yang dipertanggungjawabkan. Memberi peluang kepada murid mengalami
sendiri situasi dan masalah. Melalui teknik ini pelbagai kemahiran dapat
digabungjalinkan dan dipertingkatkan terutamanya dalam kemahiran lisan membaca
dan menulis. Dapat mewujudkan pelbagai aktiviti menarik yang menjadi sumber
motivasi kepada murid untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran.
iii.
Teknik Main Peranan
Main
peranan bermaksud melakonkan sesuatu situasi atau masalah atau peristiwa yang
dianggap penting. Murid diberi peranan dan bertindak sebagai watak-watak yang
ditentukan dalam satu situasi yang disediakan. Main peranan ialah dramatisasi
yang tiada kaitan atau penghafalan skrip, dimana pelakon-pelakon cuba
menyelesaikan atau menjelaskan situasi kepada kepada murid-murid lain supaya
mempraktikkan kepada diri mereka berdasarkan peranan yang dimainkan secara
spontan. Proses ini biasanya dimulakan dengan pemikiran masalah yang sesuai.
Masalah ini dikemukakan kepada murid dengan cara membacakannya atau
memperlihatkannya melalui filem, televisyen, mendengar rakaman dan sebagainya.
iv.
Teknik Sumbangsaran
Teknik ini
dikenali juga sebagai percambahan fikiran (brainstorming) yang merupakan satu
sesi perbincangan yang membolehkan setiap ahli kumpulan menyumbangkan pendapat
dan idea. Boleh diaplikasikan sebagai aktiviti permainan bahasa pada peringkat
sekolah rendah dan berkembang menjadi aktiviti perbincangan yang lebh serius
dan kompleks pada peringkat sekolah menengah, universiti dan latihan
profesional. Menekankan pengeluaran idea daripada pembelajaran yang kretif dan
bukan pembelajaran secara analitis.
v.
Teknik Permainan Bahasa
Permainan
bahasa adalah salah satu cara dalam mempelajari bahasa melalui teknik
permainan. Penglibatan dalam permainan telah memberi peluang kepada murid
memperolehi latihan intensif, pembelajaran bermakna dan sebagai alat
dianogstik. Kebanyakan aktiviti yang dijalankan akan menggunakan pelbagai
kemahiran berbahasa pelajar antaranya kemahiran mendengar, bertutur, membaca
dan menulis. Permainan bahasa mempunyai hala tuju yang bertepatan dengan
kemahuan dalam sistem pendidikan negara amnya dan Falsafah Pendidikan Negara
khususnya.
vi.
Teknik Bercerita
Merupakan
salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa
kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar.
Latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa dapat
disampaikan. Dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur,
membaca dan menulis di kalangan pelajar. Perkembangan cerita hendaklah diberi
perhatian agar ada peringkat permulaan, kemuncak dan kesudahan cerita.
Perhatian perlu diberi kepada teknik persembahan, suara, gerak laku dan kawalan
mata. Suara memainkan peranan yang penting di mana ia harus di kawal supaya
jangan mendatar dan tidak menimbulkan kebosanan.
vii.
Teknik Drama
Sering
digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan
induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual. Tujuan utama adalah
untuk melatih murid menggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada
dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala dan dll)
dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan. Penggunaannya
dapat mendorong dan merangsang murid untuk menghubungkan perasaannya dengan
matapelajaran yang dipelajarinya. Murid bebas meluahkan sesuatu, membuat
penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu. Drama berperanan sebagai ragam
pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran. Dapat
menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada murid, disamping
dapat menyuburkan sahsiah murid.
Terima kasih banyak banyak atas perkongsian ini. Saya minta halal segala ilmu dan tips ye. 🙂😊
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ilmu yang bermanfaat.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ilmu. semoga ilmu ini berkembang dan dimanfaatkan
ReplyDelete