1.0 PENGENALAN
Kepelbagaian kaum yang dapat
dilihat di Negara Malaysia turut disajikan dengan kepelbagaian agama, adat,
bahasa dan budaya. 3 etnik utama di Malaysia, iaitu Melayu, Cina dan India sering
kali mempersembahkan budaya dan adat mereka apabila tiba musim perayaan yang
disambut diseluruh Negara. Masyarakat Melayu yang sememangnya menjadi etnik
majoriti di Malaysia turut terkenal dengan kepelbagaian budaya, adat resam dan
perayaan. Budaya masyarakat Melayu telah diperturunkan dari generasi ke
generasi bagi memastikan kelangsungan budaya tersebut tanpa tenggelam ditelan
zaman. Disamping itu, kesedaran masyarakat Melayu mengenai kepentingan budaya
masih lagi tinggi dan masih ada lagi masyarakat Melayu yang mengamalkan, bukan
sahaja secara kecil-kecilan, malah secara besar-besaran dan dapat dilihat serta
diketahui oleh kaum lain. Namun, disebalik kesedaran yang masih tinggi dalam
usaha mengekalkan budaya dan adat tersebut, terdapat juga budaya yang berubah
mengikut zaman dan juga berubah supaya tidak bertentang dengan ajaran agama
Islam. Kebudayaan Melayu juga turut menjadi amalan hidup seharian seperti menghormati
orang yang lebih tua, makan menggunakan tangan, bersalam mencium tangan orang
yang lebih tua dan sebagainya.
2.0 KEBUDAYAAN MELAYU
Kebudayaan merupakan tamadun sesuatu masyarakat
yang diwarisi daripada satu generasi kepada generasi yang berikutnya.
Kebudayaan ini bersifat dinamik dan mempunyai ciri menerima dan menolak.
Kebudayaan Melayu merujuk kepada keseluruhan sistem kehidupan yang dipraktikkan
oleh masyarakat Melayu. Dalamnya terkandung unsur sosial, kepercayaan, sistem
simbol, unsur teknologi, ekonomi dan organisasi yang menjadi milik bersama
masyarakat Melayu. Jika dilihat budaya Melayu dalam konteks negara Malaysia, ia
merupakan sebahagian besar inti pati budaya Malaysia itu sendiri. Kebudayaan
Melayu boleh ditakrifkan sebagai cara hidup kumpulan manusia atau masyarakat
orang Melayu. Cara hidup sukar difahami kecuali melalui kebudayaan masyarakat
tersebut. Budaya dapat membezakan masyarakat Melayu dengan masyarakat lain.
Dalam konteks sosiologi, budaya Melayu bermaksud cara hidup yang menjadi
kepunyaan bersama kalangan orang Melayu.
2.1 Konsep Budaya
Budaya berasal daripada akar
kata yang tersusun daripada dua perkataan yang terpisah, iaitu budi dan daya. Budaya
boleh difahamkan sebagai segala penghasilan masyarakat manusia dalam pelbagai
bentuk, sama ada yang dapat dilihat atau tidak. Konsep budaya merupakan satu
konsep yang penting untuk membandingkan perbezaan antara satu masyarakat dengan
masyarakat yang lain.
Merujuk kepada takrifan lain,
Siti Hajar (2008) menyatakan budaya berasal daripada perkataan Sanskrit,
buddhayah, iaitu bentuk jamak daripada perkataan budhi yang bermaksud budi atau
akal. Dengan itu, kebudayaan dapat diertikan sebagai segala kegiatan manusia
yang bersangkutan dengan budi dan akal. Budaya juga ditakrifkan sebagai warisan
sosial sesuatu masyarakat, sistem idea, nilai, kepercayaan, pengetahuan, norma,
dan amalan yang dikongsi bersama oleh semua orang dalam masyarakat. Contohnya
baju kurung merupakan baju tradisional masyarakat melayu namun apabila apabila
seorang gadis memakai baju kurung dan bertudung ianya dianggap sopan (Abdul
Rahman, 2004). Masyarakat berbudaya harus mampu memanifestasikan
perkembangan idea, adat resam, dan
imaginasi yang akan memenuhi keperluan dan matlamat. Sesuatu budaya itu dinamis
sifatnya, yakni berubah mengikut peredaran zaman dan perlakuan manusia yang
merintis pembaharuan. Pembaharuan dalam budaya manusia mendatangkan kesan
negetif dan positif. Budaya Melayu adalah dinamis dan sentiasa berkembang dari
satu zaman ke satu zaman secara bersambungan.
Justeru, dapat disimpulkan
bahawa istilah kebudayaan merujuk kepada dua proses utama, iaitu dalaman dan
luaran. Proses dalaman bersumberkan budi ataupun kecerdikan akal yang menjana
proses luaran yang berteraskan daya ataupun tenaga manusia sebagai momentum
dalam mengatur urusan kehidupan harian bermasyarakat. Kebudayaan ialah hasil
interpretasi akal manusia dalam memenuhi keperluan dan aktiviti seharian
manusia. budaya melibatkan 3 proses yang berbeza mengikut perubahan
persekitaran dan zaman. Proses-proses ini mewujudkan budaya, bahasa dan adat
yang berbeza berbanding dengan yang asal. Antara proses-proses budaya ialah
Akulturasi, Asimilasi dan Akomodasi.
2.1.1
Akulturasi
Akulturasi ialah suatu proses sosial iaitu suatu
kelompok manusia dengan kebudayaan tertentu dihadapkan dengan unsur daripada
suatu kebudayaan asing. Kebudayaan asing itu lambat laun diterima dan
diolah dalam kebudayaannya sendiri tanpa
menyebabkan hilangnya unsur kebudayaan kelompok itu sendiri. Dalam sejarah
tamadun manusia, sering berlaku pertemuan atau pertembungan antara dua atau
lebih kebudayaan. Proses ini menyebabkan berlakunya proses pinjam-meminjam.
Pada peringkat awal, unsur pinjaman digunakan secara langsung dan kemudian
diolah serta dijadikan unsur kebudayaan sendiri. Tetapi, jika unsur budaya yang
diambil itu tidak diolah dengan baik, pastinya tindakan ini akan memberi kesan
yang tidak baik kepada sesuatu masyarakat. Tidak mudah untuk membentuk suatu
masyarakat yang mencapai tahap akulturasi. Akulturasi lebih mudah dicapai
apabila melibatkan budaya bersifat kebendaan yang mendatangkan manfaat.
Unsur-unsur budaya yang tidak berbentuk kebendaan seperti ideologi dan
pemikiran adalah lebih sukar diterima.
Asimilasi merupakan satu proses percantuman dan
penyatuan antara kumpulan etnik berlainan budaya sehingga membentuk satu
kelompok dengan kebudayaan dan identiti yang sama. Di Malaysia, masyarakat Cina
Kelantan, Baba dan Nyonya merupakan contoh berlakunya proses asimilasi. Namun,
bagi etnik cina di Kelantan serta Baba dan Nyonya, asimilasi berlaku dalam
konteks budaya tanpa melibatkan anutan, kepercayaan atau agama. Proses
asimilasi berlaku apabila wujudnya interaksi yang erat antara ahli kumpulan
etnik berbeza budaya bagi suatu tempoh yang lama. Kejayaan asimilasi umumnya
bergantung pada kesanggupan etnik minoriti menghilangkan identiti mereka dan
menerima identiti kumpulan etnik majoriti.
2.1.3 Akomodasi
Akomodasi merupakan proses yang menyebabkan setiap
kumpulan etnik menyedari serta menghormati norma dan nilai kumpulan etnik lain
dan tetap mempertahankan budaya hidup masing-masing. Pelbagai kumpulan
etnik hidup secara harmonis dan
menghormati antara satu sama lain. Pada peringkat pemerintahan kerajaan, setiap
kumpulan etnik mempunyai wakil dalam bidang ekonomi dan pendidikan dan mereka
saling bergantung. Konsep ini begitu meluas diamalkan di Malaysia kerana setiap
kumpulan etnik bebas mengamalkan budaya mereka dalam keadaan harmoni
2.2 Konsep Masyarakat
Menurut Ralph Linton
(1936), beliau mendefinisikan masyarakat iaitu, “Masyarakat ialah kelompok
manusia yang hidup dan bekerjasama sehingga mereka dapat mengorientasikan
dirinya dan berfikir mengenai dirinya sebagai kesatuan sosial yang mempunyai
batas-batas tertentu”.
Seterusnya, Harry L. Shapiro, Man, Culture and Society (1960) pula berkata, masyarakat ialah
manusia yang hidup dalam suatu kelompok dan bekerjasama antara satu dengan yang
lain. Masyarakat juga terdiri daripada lelaki, perempuan dan kanak-kanak.
Masyarakat wujud dari satu generasi ke satu generasi di samping mewariskan
unsur-unsur tradisi.
Manakala, Lucy Mair (1965) berpendapat, “Masyarakat
adalah suatu gagasan yang mengandung manusia yang berhubung bersama secara
kolektif melalui hak dan obligasi yang saling mengiktiraf”.
Koentjaraningrat (1970) pula menyatakan bahawa, “Masyarakat
adalah suatu kelompok manusia yang hidup dan bekerjasama sehingga mereka dapat
mengorientasikan dirinya dan berfikir mengenai dirinya sebagai kesatuan sosial
yang mempunyai batas-batas tertentu”.
Selain itu, Atan Long (1980) menyatakan bahawa, “Satu-satu
masyarakat itu terdiri daripada individu yang telah hidup dengan saling
bertindak semenjak beberapa lama dengan mempunyai kebudayaan yang merupakan
keseluruhan cara hidup yang meliputi kepercayaan, agama, sikap, pandangan
hidup, aspirasi, nilai dan ilmu pengetahuan yang telah diwarisi semenjak
turun-temurun sehingga menjadikan kumpulan masyarakat itu mempunyai sifat yang
tersendiri berlainan daripada masyarakat yang lain”.
Secara umumnya, masyarakat bermaksud sekelompok orang yang
membentuk sebuah sistem hubungan sosial. Sebahagian besar interaksi yang
berlaku dalam lingkungan sistem sosial itu adalah lahir daripada
individu-individu yang berada dalam kelompok tersebut. Umumnya, istilah
masyarakat pada asasnya merujuk kepada sekumpulan manusia yang hidup bersama di
suatu tempat tertentu dalam satu komuniti yang teratur.
2.3 Politik
Sudut politik
yang mempengaruhi dalam kebudayaan Melayu ialah sistem pemerintahan beraja
seperti yang kita dapat lihat di Negara Malaysia pada hari ini. Sistem politik
ini dipercayai dibawa oleh zaman kesultanan Melayu Melaka iaitu Parameswara
yang bertapak di Melaka seawall abad ke-15 Masihi lagi. Pemerintahan dapat
didefinisikan sebagai institusi yang menggubal dasar dan peraturan serta
melaksanakan keputusan-keputusan yang berkaitan dengan kepentingan
awam.Terdapat pelbagai bentuk sistem pemerintahan dalam tamadun awal dunia yang
bertujuan mengurus serta mentadbir sesebuah negara,menegakkan undang-undang
negara,menegakkan undang-undang dan perpaduan rakyat. Sistem pemerintahan
beraja merupakan sistem pemerintahan yang terawal dalam tamadun dunia. Pemerintahan
beraja boleh dibahagikan kepada pemerintahan berpusat dan wilayah.
Selain itu, adat
dalam sesebuah etnik di Malaysia turut mengamalkan system pemerintahan. Sebagai
contoh, majoriti kaum Melayu di Malaysia mengamalkan Adat Temenggung yang lebih
berpihak kepada kaum lelaki. Berbeza pula dengan Negeri Sembilan yang
mengamalkan Adat Pepatih iaitu pemberatan kepada kaum perempuan kerana mengikut
jurai keturunan iaitu ibu yang melahirkan anak. Adat Temenggung ini bersifat
autokrasi iaitu berkuasa mutlak dalam pemilihan pemimpin dan anak lelaki
sebagai pewaris takhta. Sekiranya seseorang Sultan itu tidak mempunyai anak
lelaki, maka takhta akan diberikan kepada adik lelaki. Manakala Adat Pepatih
pula bersifat demokrasi iaitu melalui pemilihan. kuasa dibahagi dari bawah ke
atas iaitu dari Perut, Buapak, Lembaga dan Undang. Pemilihan ketua dilakukan
dengan persetujuan ketua yang berada di setiap peringkat Perut akan memilih
Buapak, Buapak memilih Lembaga, Lembaga memilih Undang dan Undang memilih Yang
Di Pertuan Besar.
2.4 Sosial
Kepercayaan ialah komponen penting
dalam mencorakkan kebudayaan sesuatu masyarakat. Kepercayaan bermaksud sesuatu
yang diyakini dan dipercayai benar dan dapat diterima. Setiap budaya dapat
memberikan jawapan kepada persoalan tentang kewujudan manusia, makna dan tujuan
hidup manusia dan seterusnya sebab manusia meninggalkan dunia ini. Jawapan ini
dapat dinyatakan melalui agama, falsafah dan keprcayaan. Begitu juga dengan
idea tentang apa yang baik dan buruk serta yang benar dan yang salah. Kesemua
ini berasaskan satu kepercayaan. Bagi masyarakat Melayu, kepercayaan mereka
berkait rapat dengan agama Islam yang dianuti. Setiap perlakuan dan tindakan yang
dilakukan mereka berdasarkan kepercayaan tersebut. Sebagai contoh, mereka yang
beragama Islam percaya bahawa setiap perbuatan baik yang dilakukan walau
sekecil mana sekalipun akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah S.W.T,
manakala perbuatan yang jahat akan diberi balasan dosa.
Seterusnya
ialah, adat istiadat. Adat istiadat ialah sistem nilai yang berhubung cara-cara
berfikir, pegangan hidup serta amalan sesebuah masyarakat. Tingkah laku yang
diterima oleh masyarakat disebut kebiasaan dan seterusnya, kebiasaan yang telah
diterima secara bersama disebut adat. Adat menjadi peraturan yang dipatuhi dan
dihormati oleh masyarakat yang mendukungnya tanpa paksaan. Adat ialah peraturan
yang sudah diamalkan secara turun temurun dalam sesebuah masyarakat sehingga
menjadi hokum dan peraturan yang harus dipatuhi. Istiadat pula ialah cara-cara
atau peraturan melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan atau resam.
Sebagai contoh adat dalam masyarakat Melayu, Adat Temenggung, Adat Pepatih,
Adat perkahwinan, Adat bertindik dan adat berkhatan.
2.5 Ekonomi
Sistem barter
merupakan sejenis bentuk perniagaan yang tidak menggunakan sebarang bentuk
perantara pertukaran, di mana barangan atau perkhidmatan ditukar dengan
barangan dan/atau perkhidmatan lain. Ia boleh jadi dibuat antara dua atau
beberapa pihak. Melalui sistem ini mereka terpaksa membuat pilihan sesama
mereka untuk mendapatkan barang perantaraan yang dapat membawa manfaat bersama
antara mereka. Oleh sebab itu, barang-barang yang digunakan sebagai alat perantaraan
itu berbeza mengikut suasana dan zaman. maka jelaslah di sini bahawa pertukaran
adalah tidak mustahil tanpa wang dan tidak hairanlah manusia boleh menjalankan
kegiatan perdagangan dengan sistem pertukaran barter. Dalam ekonomi moden, kehendak manusia
adalah pelbagai dan kegiatan manusia adalah luas termasuk di dalam dan di luar
negara. Oleh itu, sistem barter mempunyai banyak kelemahan
jika dipraktikkan dalam masyarakat moden.
Antara kelemahan sistem barter ialah kedua-dua
pihak A dan B harus mempunyai kehendak yang saling menggenapkan sebelum
pertukaran boleh dilakukan. Pihak A harus dapat menawarkan barang X yang
dikehendaki oleh B dan pada masa sama pihak A juga harus mempunyai keinginan
kepada barang Y yang ditawarkan oleh B. Kadangkala proses pemadanan kehendak
yang sesuai mengambil masa yang lama sebeluum proses pertukaran boleh
dilakukan. Masalah penemuan kehendak bergu ini merupakan masalah paling utama
dalam sistem pertukaran barter. Komoditi yang
ditukarkan mungkin besar dan sukar dibahagikan kepada unit-unit kecil semasa
membuat pertukaran dengan barang lain yang bernilai kecil. Oleh kerana
sebahagian besar barangan dalam masyarakat primitif itu merupakan hasil
pertanian yang mudah rosak dan tidak tahan lama, maka pertukaran yang
melibatkan barangan yang tidak tahan lama adalah tidak sesuai untuk ditukarkan,
kecuali ia hendak digunakan dengan segera. Akan tetapi, pertukaran selalunya
berasaskan barangan lebihan yang tidak akan digunakan dengan segera. Memang
ternyatalah bahawa kebanyakan pihak tidak ingin melangsungkan pertukaran untuk
memperoleh barangan lain yang tidak tahan lama dan tidak mempunyai ciri
simpanan nilai.
Barang
yang tidak tahan lama atau tidak mempunyai simpanan nilai yang cepat rosak
seperti ikan dan sayur perlu ditukarkan dengan segera. Jika tidak, ia akan
rosak dan ini akan merugikan pemilik kerana nilai barang tersebut akan
berkurangan. Walaupun terdapat beberapa kelemahan, harus diakui bahawa ekonomi
yang menggunakan sistem barter atau pertukaran secara langsung itu merupakan
satu sistem yang lebih baik daripada sistem sebelumnya, iaitu sistem mampu
diri. Sistem barter membolehkan pengeluaran ditingkatkan sebab terdapat
kemungkinan pertukaran. Kemungkinan pertukaran telah menggalakkan unit-unit
ekonomi menghasilkan pengeluaran yang melebihi keperluannya sendiri. Pertukaran
juga membolehkan unit-unit ekonomi menikmati barangan yang sebelumnya tidak pernah
dinikmati. Walaupun terdapat kemungkinan pertukaran, proses pertukaran itu
tidak sempurna. Banyak pertukaran tidak dapat dijalankan kerana masalah-masalah
tersebut dan juga masalah-masalah lain seperti tidak mempunyai sistem penilaian
am dan wujudnya kos dalam ekonomi. Oleh itu, pertukaran di bawah sistem barter
adalah terhad. Sebahagian masalah itu berpunca daripada kekangan bahawa
barangan itu harus ditukarkan satu demi satu dan secara langsung.
2.6 Pengaruh Luar Dalam Masyarakat Melayu
Pengaruh luar dalam
masyarakat Melayu pada hari ini dibawa oleh pedagang, mubaligh serta pihak
penjajah pada zaman dahulu. Hal ini jelas kerana, pengaruh dari pedagang
daripada India yang membawa agama Hindu, pedagang dan mubaligh daripada Negara
Timur Tengah dan penjajah Barat yang pernah bertapak di Tanah Melayu mengambil
peluang untuk menyebarkan agama, budaya dan warisan mereka.
Pengaruh Hindu
Apabila pengaruh
Hindu masuk ke alam Melayu yang dibawa oleh pedagang dan penyebar agama
tersebut, kepercayaan Hindu menjadi cara hidup masyarakat. Upacara mandi safar
misalnya merupakan pengaruh Hindu yang mengambil amalan orang Hindu. Penganut
agama Hindu mengamalkan mandi di Sungai Ganges bagi membuang segala kejahatan. Dari
segi bahasa, banyak kosa kata Sanskrit yang dibawa oleh Hindu diserapkan dalam
bahasa Melayu. Hal ini menjadikan kosa kata bahasa Melayu lebih luas. Hindu
juga membawa sastera lisan mereka. Cerita penglipur lara merupakan cerita lisan
yang popular dan berkembang khususnya dalam kalangan istana.
Pengaruh Islam
Pengaruh Islam
mula berkembang dengan kedatangan mubaligh ke rantau ini pada abad ke 14 dan
penemuan batu bersurat di Terengganu menguatkan lagi penerimaan agama Islam di
Tanah Melayu.. Penyerahan diri kepada Allah merupakan satu daripada amalan yang
dilakukan oleh kebanyakan orang Melayu. Agama Islam telah
mengubah cara pemikiran orang
Melayu. Agama Islam menyuruh umatnya berfikir untuk menerapkan unsur-unsur rasionalisme
dalam pemikiran mereka.
Pendidikan turut
berkembang dengan adanya pengaruh Islam. Madrasah dibina untuk menyebarkan dan
meluaskan pengetahuan tentang ajaran Islam. Pengajian pondok begitu popular
dalam kalangan masyarakat Melayu. Hal yang demikian menyebabkan lahirnya
masyarakat yang berpendidikan dan celik ilmu. Kesenian dalam pengaruh Islam
pada zaman Turki Uthmaniyah turut dibawa di Tanah Melayu. Pengaruh Islam juga
terdapat dalam seni bina. Reka bentuk ini terdapat pada rumah Melayu, masjid
dan barang-barang perhiasan.
Pengaruh Barat
Kedatangan Barat
berlaku selepas kedatangan Islam kerana penjajahan. Sebelum itu, aktiviti
perdagangan berlaku. Kedatangan mereka turut mempengaruhi orang Melayu. Apabila
barat menjajah rantau ini, nilai barat menular dalam masyarakat yang kadangkala
bertentangan dengan ajaran Islam. Pergaulan terlalu bebas, hiburan melampaui batas agama merupakan pengaruh yang
negatif.
Walau
bagaimanapun, terdapat kesan yang positif hasil pengaruh barat misalnya
teknologi moden dalam bidang pertanian, perindustrian dan perkomputeran yang
dapat mengembangkan ekonomi masyarakat Melayu. Dari segi bahasa, banyak kosa
kata yang terserap yang dapat mengungkapkan pelbagai idea dan maklumat selaras
dengan arus globalisasi.
Kedatangan Inggeris
yang membukan peluang pendidikan yang lebih luas kepada masyarakat Melayu,
khususnya golongan bangsawan yang kemudiannya dibuka kepada orang awam. Ini
mempengaruhi budaya fikir orang Melayu. Di sekolah, anak-anak orang Melayu
didedahkan kepada kaedah, idea dan kosmologi sains. Alam semangat dan alam
rohaniah orang Melayu semakin lama semakin terpencil terutamanya dalam kalangan mereka yang telah dididik dengan
alam sekular sains. Sebab-musabab saintifik menggantikan konsep magis.
Ubat-ubatan kimia menggantikan jampi serapah.
No comments:
Post a Comment