1.0 Model Pengurusan Disiplin Yang Sesuai
Berdasarkan rajah yang diberikan,
satu model pengurusan disiplin yang sesuai untuk pengurusan bilik darjah yang
paling kondusif ialah Model Pengurusan Disiplin Thomas Gordon. Gordon percaya
bahawa disiplin bilik darjah dapat dicapai dengan membantu murid memperoleh
kawalan dalaman atau kawalan kendiri dan guru seharusnya tidak lagi bergantung
kepada teknik intervensi tradisional yang berpusatkan kawalan guru, ganjaran
dan hukuman. Gordon menggesa guru untuk menggantikan ganjaran dan hukuman
tersebut dengan menyediakan persekitaran belajar yang memberangsangkan, pendekatan
I-message, aplikasi teknik menyelesaikan konflik, menghargai persepsi dan
perasaan murid, mendengar murid dengan aktif dan elakkan halangan komunikasi
guru seperti mengarah, memberi amaran, membebel, mengkritik, melabel dan
menyindir. Aktiviti kaalan kendiri murid boleh dilakukan didalam bilik darjah,
sekiranya guru menghapuskan kuasa kawalan guru yang mutlak ke atas murid
(Charles,2008). Gordon, 1989 pula menegaskan bahawa “Anda akan dapat
mempengaruhi murid sekiranya anda tidak menggunakan kuasa anda untuk mengawal
mereka. Semakin banyak anda gunakan kuasa anda, semakin sukar anda untuk
mempengaruhi mereka.” Terdapat enam langkah yang terdapat dalam Pelan Disiplin
Gordon,iaitu:
1.1 Mempengaruhi Daripada Mengawal
Rajah yang menunjukkan guru tidak
dapat mengawal murid didalam kelas tersebut perlu mempengaruhi murid bagi
mewujudkan pengajaran yang kondusif agar murid dapat dikawal apabila guru dapat
mempengaruhi mereka. Guru tidak perlu menggunakan bahasa yang kasar yang boleh
menghalang komunikasi antara guru dan murid, malah perlu menggunakan peneguhan
yang positif.
1.2 Mencegah Masalah Sebelum Berlaku
Guru didalam rajah tersebut perlu
mencegah perkara tersebut daripada berlaku, antaranya menggunakan I-Message,
membentuk peraturan bilik darjah secara kolaboratif iaitu hasil perbincangan
dengan murid-murid serta menguruskan bilik darjah dengan melibatkan murid.
Apabila penglibatan murid dalam pembentukan bilik darjah, mereka tidak akan
melakukan sesuatu ke atas usaha yang telah mereka lakukan.
1.3 Masalah Siapa?
Berdasarkan gambar raja tersebut,
masalah tersebut jelas berpunca daripada guru apabila menyuruh murid untuk
membuat kelas mereka seperti rumah mereka sendiri. Guru peru lebih berhati-hati
dalam mengeluarkan arahan agar tidak menjadi punca masalah. Guru perlu
mengenalpasti siapakan punca masalah agar senang diselesaikan.
1.4 Berdepan Dengan Masalah Tingkah Laku
Guru perlu berdepan dengan masalah
yang dihadapi dan perlu mencari cara untuk mengatasi masalah tersebut. Seperti
gambar rajah, masalah yang dihadapi ialah guru tidak dapat mengawal muridnya.
Antara cara yang boleh guru gunakan bagi mewujudkan persekitaran kelas yang
kondusif ialah mengubah suai persekitran fizikal agar bilik darjah menjadi
tempat yang menyeronokkan untuk belajar. Seterusnya melibatkan pelajar dalam
mewujudkan persekitaran tersebut agar mereka menjaga kelas mereka. Selain itu
pendekatan I-Message iaitu apabila guru kecewa dan beremosi, mereka boleh
meluahkan perasaan melalui I-Message. Pendekatan ini lengkap mengandungi tiga
perkara iaitu pernyataan pernyataan tingkah laku yang mendatangkan masalah
kepada guru dan kelas, perasaan guru dan akibat tingkah laku tersebut kepada
kelas. Guru juga perlu mengubah strategi mengikut kesesuaian situasi apabila
i-message yang disampaikan oleh guru disalah anggap oleh murid sebagai sindiran
atau provakasi. Apabila situasi ini berlaku, peka bagi guru dengan sensitiviti
murid dan mengubah strategi daripada bersikap asertif kepada sikap yang lebih
kepada mendengar dan memahami. Guru perlu lebih berlembut dan memahami keadaan
murid.
1.5 Kemahiran Mendengar
Gordon menggariskan empat jenis
kemahiran mendengar iaitu mendengar dengan pasif, memberikan maklum balas
minima, membuka peluang dan mendengar dengan aktif. Kemahiran ini digunakan
bagi mengelakkan halangan komunikasi antara guru dan murid. Melalui gambar
rajah, guru tidak mendengar terlebih dahulu daripada murid. Guru terus
memberikan arahan yang membuatkan murid melakukan aa yang mereka ingin lakukan.
Mendengar secara pasif bermaksud guru mendengar dengan teliti dan memberikan
ruang kepada murid untuk menceritakan apa masalah mereka. Manakala memberikan
maklumbalas minima iaitu secara nonverbal seperti anggukan, senyuman,
mengerutkan muka atau pergerakkan yang bersesuaian dengan situasi. Hal ini
menunjukkan minat dan keprihatinan guru dengan masalah murid.
Kemahiran
membuka peluang pula memberikan peluang kepada murid untuk membincangkan masalah
mereka. Maklum balas sebegini adalah bersifat terbuka dan tidak menghukum yang
membuka peluang kepada murid untuk bercakap dan meluahkan perasaan. Kemahiran
mendengar secara aktif pula ialah proses mengesahkan kefahaman guru terhadap
masalah yang diceritakan oleh murid dan menunjukkan guru memberikan perhatian
terhadap penceritaan murid.
1.6 Penyelesaian Konflik Yang Berkesan
Konflik dapat diselesaikan apabila dua pihak yang
berkonflik berbincang sama-sama resolusi kepada konflik yang dihadapi dan
berpuas hati serta mencapai peretujuan bersama. Bagi gambar tersebut, guru
perlu duduk berbincnag bersama-sama guru lain dan murid kelas tersebut untuk
menyelesaikan masalah tersebut dengan baik tanpa menimbulkan sebarang masalah
besar kepada dua pihak.
terima kasih untuk ilmu yang sangat bermanfaat
ReplyDeleteAs reported by Stanford Medical, It is in fact the ONLY reason women in this country get to live 10 years longer and weigh 42 pounds less than we do.
ReplyDelete(And by the way, it has absolutely NOTHING to do with genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING related to "how" they eat.)
P.S, I said "HOW", not "WHAT"...
CLICK this link to uncover if this little test can help you release your real weight loss potential
mantappp
ReplyDelete