1.0 Pengenalan
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu yang mantap akan membantu para pendidik Bahasa Melayu
meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa serta dapat dijadikan
panduan bagi menghadapi cabaran dan kekangan dalam pengajaran bahasa Melayu
pada masa kini. Perubahan semasa juga memerlukan guru bahasa mempunyai
pengetahuan bahsa dan pedagogi yang mantap untuk digunakan di dalam bilik
darjah. Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang baik adalah yang berpusatkan
murid di samping penyerapan kemahiran bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir
dan teknologi maklumat serta komunikasi di dalam dan di luar bilik darjah.
2.0 Banding beza
Pendekatan adalah jalan yang diambil
semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan. Dengan kata lain, pendekatan
ini merupakan penentu bagaimana ilmu itu hendak disampaikan. Kalau
diterjemahkan dalam bahasa yang mudah, jika seorang ayah ingin menyempurnakan
keinginan anaknya yang selalu meminta barangan yang tidak mampu dia belikan,
dia mungkin. Di dalam Bahasa Melayu, terdapat beberapa pendekatan yang selalu
digunapakai oleh guru Bahasa Melayu. Antara pendekatan tersebut adalah seperti
pendekatan induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektik, pendekatan
komunikatif berpusatkan murid, berpusatkan bahan, berpusatkan guru dan
berpusatkan tema. Terdapat beberapa perbezaan diantara pendekatan – pendekatan
ini dari segi jenis, kaedah pengajaran, prinsip – prinsip dan contoh.
2.1 Jenis pengajaran
Pendekatan
induktif bermula daripada spesifik kepada umum. Menurut J.M Kierzek dan
W.Gibson (1960), pendekatan induktif dimulakan dengan sesuatu sebab atau contoh
dan menuju ke arah sesuatu generalisasi. Pengajaran dan pembelajaran melibatkan
seseorang guru boleh membantu pelajar menguasai konsep atau generalisasi berasaskan
pemerhatian atau contoh-contoh yang diperoleh. Menurut B.Seaton (1982),
pembelajaran melalui pendekatan ini disamakan dengan seorang murid mengalami
proses mental yang mana ia memerhati peristiwa tertentu untuk memperoleh satu
kesimpulan.
Pendekatan deduktif merupakan jenis
pengajaran yang bermula daripada umum kepada spesifik. Pendekatan ini merujuk
kepada satu pembelajaran dimana pelajar bermula dengan hukum yang umum dan
digunakan dalam kes-kes tertentu.
Pendekatan eklektik menggunakan dua atau lebih
kaedah yang menggabungkan segala ciri yang baik daripada pendekatan tersebut
dan menggunakannya dalam satu-satu pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan
eklektik dihasilkan dengan menggunakan gabungan pendekatan indukif dan
deduktif.
Pendekatan komunikatif merupakan
pendekatan yang berpusatkan murid iaitu berfokuskan kepada bentuk-bentuk
komunikasi iaitu seperti meminta maaf, bercerita ataupun melapor. Situasi ini
berlaku dalam amalan masyarakat sehari-harian.
Dalam pendekatan berpusatkan guru, guru berada
di tengah-tengah aktiviti bilik darjah. Strategi yang berpusatkan guru juga
dikenali sebagai pengajaran langsung. Pengajaran langsung bergantung kepada
guru untuk mengarah pemikiran pelajar dan penglibatan. Ia juga bergantung
kepada penekanan kandungan yang berstruktur.
Strategi berpusatkan murid bermaksud
murid mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana
ia dapat mempelajarinya. Ada sedikit kecenderungan terhadap pembelajaran
eksperiential dan membuat penemuan untuk mereka (Martin et al, 1994).
Pendekatan ini sebenarnya berpisah daripada tradisi di mana bilik darjah
didominasikan guru dan strategi berpusatkan pelajar dapat menggalakkan murid bertanggungjawab
dan melibatkan diri bagi membantu mereka belajar bagaimana untuk belajar.
Strategi berpusatkan bahan bermaksud
guru menggunakan pelbagai bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan,
peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, pusat akses kendiri dan lain-lain
untuk menjalankan pengajarannya.
Strategi berasaskan tugasan bermaksud
guru melibatkan pelajar dalam tugasan yang memberikan peluang kepada pelajar
untuk melatih atau mengaplikasikan apa – apa yang dipelajari dan dalam proses
memberikan bimbingan, strategi-strategi mempermudahkan tugasan atau bantuan
yang membolehkan mereka menyempurnakan aktiviti dengan jayanya.
2.2 Kaedah pengajaran
Kaedah pengajaran induktif pula setiap
guru boleh menggunakan gambar, video ataupun hasil karya dalam penyampaian
maklumat kepada murid-murid. Murid-murid juga digalakkan mengemukakan
contoh-contoh yang diketahui oleh mereka semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlaku.
Strategi pengajaran deduktif merupakan
kaedah mengajar yang kompleks kerana murid perlu memperolehi kefahaman yang
mencukupi serta berupaya memilih rumus, hukum, teorem, peraturan yang telah
dipelajari dengan tepat untuk diaplikasi pada contoh-contoh khusus. Pendekatan
ini mengasaskan pengajaran dan pembelajaran murid kepada hukum-hukum atau
tertentu.
Strategi pengajaran menggunakan pendekatan
eklektik boleh dilakukan dengan dua cara iaitu mirip kepada pendekatan induktif
ataupun P&P yang lebih mirip kepada pendekatan deduktif. Guru boleh
mengaplikasikan strategi berpusatkan guru, berpusatkan murid, berpusatkan bahan
dan berpusatkan tema dalam pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakkan guru akan
menggunakan pendekatan ini dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan.
Bagi pendekatan komunikatif pula,
penekanan tentang penyerapan bentuk gramatikal adalah untuk tujuan komunikasi.
Pendekatan ini wujud kerana pendekatan lain lebih mementingkan penguasaan
bahasa pada peringkat membina ayat-ayat yang betul secara pencilan yang terkeluar
daripada konteks wacana. Penguasaan komunikasi adalah perlu agar pelajar dapat
membuat pemilihan struktur ayat yang betul mengikut konteks bahasa.
Strategi berpusatkan guru mengandungi
pengajaran dalam langkah-langkah kecil yang menekankan amalan pelajar selepas
setiap langkah. Peranan guru adalah mengemukakan bahan pengajaran, membimbing
pelajar melalui sesi praktis awalan dan memberi semua pelajar latihan amali
berperingkat tinggi yang lebih kerap.
Pendekatan berpusatkan murid boleh
dilakukan dengan mewujudkan iklim bilik darjah yang baik di mana murid dapat
berinteraksi dengan guru dan murid lain. Strategi ini lebih sesuai digunakan
apabila maklumat tidak disampaikan secara berkesan dalam strategi berpusatkan
guru dan apabila matlamatnya adalah untuk memperkembangkan kemahiran pemikiran
kreatif dan kritis. Pengajaran di dalam bilik darjah yang berpusatkan murid
selalunya kurang berstruktur
Pelbagai bentuk bahan resos yang
digunakan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ialah penggunaan
buku yang digunakan semenjak dahulu sebagai satu bentuk pengajaran berpusatkan
bahan yang utama. Kebelakangan ini, terdapat peningkatan dalam penggunaan media
dalam pembelajaran berpusatkan bahan.
Apabila pelajar mula melaksanakan
tugasan, guru boleh memantau kemajuan dan menyediakan bantuan jika perlu.
Kesemua tugasan perlu disusuli refleksi atau perbincangan pada akhir tugasan
Guru akan membuat semakan dengan pelajar, memberikan maklum balas umum tentang
prestasi dan mengukuhkan idea-idea utama apabila berhubung dengan matlamat
keseluruhan.
2.3 Prinsip – prinsip
Antara
prinsip-prinsip penggunaan pendekatan induktif adalah menggunakan contoh-contoh
yang relevan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini adalah sebagai
rujukan kepada murid untuk lebih memahami apa yang cuba disampaikan oleh guru.
Prinsip pendekatan deduktif pula pada
peringkat permulaan, masalah atau hipotesis harus didedahkan terlebih
dahulu. Murid-murid harus dibimbing mengingat kembali rumus,
generalisasi, prinsip, teorem atau teori agar membolehkan mereka menyelesaikan
masalah atau hipotesis yang telah didedahkan. Generalisasi, prinsip atau teori
yang digunakan untuk menyelesaikan masalah atau membukti hipotesis haruslah
diketahui serta telah difahamkan secara mendalam.
Bagi pendekatan eklektif pula, guru
boleh memulakan P&P dengan memberikan contoh dan diikuti dengan kesimpulan.
Selain itu, proses pengajaran dan pembelajaran boleh diakhiri dengan memberikan
contoh diikuti dengan generalisasi. Proses ini lebih menyerupai kepada
pendekatan induktif. Jika guru memulakan pelajaran dengan memberikan peraturan
atau generalisasi diikuti dengan contoh dan kemudian diakhiri dengan penerangan
tentang peraturan, maka ianya lebih kepada pendekatan deduktif
Prinsip-prinsip pendekatan komunikatif
ini adalah berkaitan dengan pengetahuan murid dalam aktiviti yang akan
dilakukan. Setiap guru haruslah merancang terlebih dahulu aktiviti agar murid
dapat menggunakan bahasa dalam berkomunikasi. Pengajaran bahasa lebih mengikut
proses komunikasi sebenar iaitu seperti perbualan dalam kehidupan
sehari-harian.
Strategi berpusatkan guru juga
dikenali sebagai pengajaran eksplisit. Ia terdiri daripada bahan yang
mengandungi langkah-langkah kecil dan sistematik. Terdapat juga hentian sejenak
untuk menyemak pemahaman pelajar. Pendekatan ini berguna untuk menyampaikan
fakta-fakta khusus dan kemahiran tertentu.
Walaupun strategi berpusatkan murid
kurang berstruktur, guru tidak membiarkan murid membuat sesuka hati mereka.
Guru masih berkuasa dan memberi sedikit tanggungjawab kepada pelajar. Peranan
sebagai orang yang berkuasa tidak diperlihatkan oleh guru. Akan tetapi, guru
bertindak autoritatif. Guru memilih untuk mengagihkan sedikit kuasanya kepada murid
dan tidak memusatkan kuasa kepada dirinya.
Pembelajaran berpusatkan bahan juga
adalah penting bagi membantu guru memenuhi keperluan pelajar yang pelbagai. Ia
dapat menyediakan cara untuk pelajar belajar mengikut kadar sendiri, pada
bila-bila masa dan di lokasi yang tidak menyulitkan mereka.
Guru perlu memberikan bimbingan dan
maklum balas semasa aktiviti serta menstruktur refleksi selepas aktiviti.
Semasa memperkenalkan aktiviti, guru perlu menegaskan tujuan-tujuan agar
pelajar akan melibatkan diri dalam aktiviti serta mereka jelas tentang matlamat
yang ingin dicapai. Guru boleh membimbing pelajar dengan membekalkan maklumat yang
diperlukan atau bantuan tentang cara menyempurnakan kehendak tugasan.
2.4 Contoh
Soalan-soalan bagi pendekatan induktif
akan disediakan untuk membimbing murid membuat kesimpulan. Soalan-soalan ini
adalah berkaitan dengan contoh-contoh yang telah dipertunjukkan kepada
murid-murid.
Contoh pendekatan deduktif ialah
seorang guru akan mengemukakan satu konsep, hukum atau kesimpulan dengan
menerangkan definisi sebelum memberikan beberapa contoh untuk memperjelas
kefahaman. Pelajar perlu menaakul untuk mendapatkan contoh tertentu daripada
peraturan umum.
Pendekatan eklektif ini sesuai untuk
kelas yang mempunyai pelajar pelbagai kebolehan. Ada kala kaedah induktif lebih
sesuai digunakan untuk segelintir murid manakala ada pula murid yang akan
memahami dengan jelas melalui kaedah deduktif.
Contoh bagi pendektn komunikatif pula
ialah pengajaran bahasa dibuat dalam konteks wacana dan guru perlu mengajar
bahasa yang melampaui batas ayat agar pelajar dapat berkomunikai secara
berkesan.
Antara contoh-contoh pendekatan berpusatkan
guru termasuklah pertimbangan semula, latih tubi dan praktis, kuliah dan
hafalan pelajar. Berdasarkan pengalaman anda di sekolah, apakah ciri-ciri yang
anda dapat kenalpasti sebagai pengajaran langsung.
Antara contoh strategi berpusatkan
murid ialah penerokaan, inkuiri penemuan dan beberapa bentuk perbincangan.
Contoh-contoh lain pengajaran yang kurang eksplisit termasuklah menganalisis
trenda dalam sejarah, kesusasteraan, dokumen atau masalah praktikal,
perbincangan dan spekulasi penyelesaian bagi isu-isu sosial, mengajar karangan
dan menulis tesis.
Contoh pendekatan berpusatkan bahan
ialah peningkatan dalam bahan pembelajaran, panduan pelajaran, panduan buku
teks, buku kerja, video dan pakej pembelajaran. Bahan yang lebih canggih ialah
pakej pembelajaran berasaskan komputer, konferens komputer, CD-Rom, multimedia,
kumpulan perbincangan komputer, video interaktif, bahan dalam laman web,
telekonferens, konferens video dan telematiks.
Contoh aktiviti berpusatkan tugasan, aktiviti boleh
merupakan aktiviti permainan atau main peranan; aktiviti tersebut releven dan
berguna untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran. Walau bagaimanapun, semasa
memilih aktiviti yang tidak memenuhi kriteria utama, guru boleh menambil kira
kriteria sekunder.
No comments:
Post a Comment