1.0 Pengaplikasian
Standard Pembelajaran
Bagi standard kandungan bernombor 2.5
iaitu membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan. Bagi standard pembelajarannya pula ialah:
I.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
II.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
III.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada
bentuk bukan grafik dengan betul.
Melalui
aktiviti membaca dan menaakul bagi memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan, murid akan memperoleh hasil pembelajaran iaitu, murid dapat
membaca dan mengenal pasti maklumat dalam rajah dengan betul. Seterusnya, murid
mencatat maklumat berdasarkan rajah dalam jadual yang disediakan dengan betul.
Selain itu, murid dapat menambahkan lagi kelancaran kemahiran membaca. Akhir
sekali, murid didedahkan dengan pelbagai bahan grafik yang menarik minat murid
untuk membaca.
Bagi
melaksanakan aktiviti, guru perlu menyediakan manila kad yang pelbagai warna.
Hal ini bertujuan menyediakan bahan grafik yang menarik bagi menarik minat
murid membaca. Murid akan memutarkan roda yang terdapat beberapa tajuk
diatasnya. Apabila murid mendapat tajuk setelah roda berhenti, guru akan
memaparkan bahan bacaan pada skrin dan bukannya bahan bacaan didalam buku.
Selain itu, menggunakan kemudahan omputer riba bagi memaparkan bahan bacaan
kepada murid.
Bagi
pentaksiran aktiviti ini, murid dapat membaca dan memahami bahan bacaan dengan
betul. Murid juga dapat membaca, memahami dan menaakul maklumat daripada bahan
grafik dengan betul. Seterusnya, murid dapat menguasai iaitu memindahkan
maklumat dari bentuk grafik kepada bukan grafik dengan mudah.
Bagi
standard kandungan yang bernombor 2.6 iaitu membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca. Standard pembelajarannya
ialah:
I.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya
kosa kata.
II.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan
pengetahuan.
Melalui standard kandungan
ini, murid memperoleh hasil pembelajaran iaitu murid dapat mengenal pasti bentuk
sastera dan bukan sastera. Pendedahan awal murid kepada sastera dapat menanam
rasa cinta terhadap peninggalan warisan Melayu. Seterusnya, standard kandungan
ini juga dapat menambah bahan bacaan murid murid tidak perlu memfokuskan kepada
bahan bacaan yang biasa sahaja, malah sastera juga salah satu bahan bacaan yang
menarik untuk dibaca kerana kara-karya sastera terdahulu begitu kaya dengan
nasihat dan tauladan yang boleh diikuti. Selain itu, kemahiran membaca murid
meningkat. Hal ini kerana, bahasa-bahasa yang digunakan bagi penulisan sastera
begitu tinggi dan penggunaan Bahasa Melayu Klasik juga turut terdapat dalam karya sastera, hal ini dapat
meningkatkan kemahiran membaca murid. Karya sastera juga terdapat dalam nada
serta intonansi yang berbeza, seperti sajak, pantun, gurindam dilagukan dalam
nada yang berbeza. Akhir sekali, kepelbagaian cerita yang murid dapat membaca.
Bahan bacaan murid perlu dipelbagaikan dan tidak perlu diletakkan dalam fikiran
murid bahawa bahan sastera bukanlah bahan bacaan.
Bagi cadangan aktiviti untuk standard pembelajaran ini
ialah guru boleh menyediakan topeng muka untuk menggambarkan sesuatu karya
sastera tersebut. Guru juga boleh menyediakan muzik-muzik yang bersifat
sentimental dan dipasangkan ketika murid melagukan karya sastera tersebut. Guru
boleh menyediakan buku cerita yang menarik berserta gambar bagi menggambarkan
keadaan sebenar sesebuah cerita sastera tersebut.
Bagi pentaksiran aktiviti ini, murid dapat membaca karya
sastera menggunakan nada dan intonansi yang betul. Seterusnya, murid dapat
memperkayakan kosa kata melalui pembacaan karya sastera melalui didik hibur.
Dapat menanam rasa cinta terhadap sastera dalam kalangan generasi muda.
No comments:
Post a Comment