Perkembangan
Sastera Melayu di Malaysia
Sastera zaman awal
tidak bernama kerana bersifat kolektif dan pengarang tidak mementingkan nama. Tradisi
sastera Melayu bermula dengan kewujudan suku bangsa Melayu. Pada abad ke-17 /
selepas tahun 1600M timbul kesedaran untuk
membukukan hasil-hasil sastera lama. Sastera zaman awal berunsur
hiburan, sejarah, lagenda dan mitos. Cerita-cerita disampaikan secara lisan dan
berkaitan kehidupan masyarakat Melayu yang sejahtera dan dikelilingi alam
semula jadi yang menghijau. Cerita-cerita ini disampaikan dengan gaya yang
cukup menghiburkan, terutamanya kepada golongan kanak-kanak. Turut diselitkan
dengan mesej dan ajaran yang menjadi panduan dalam kehidupan seharian. Sastera
tulisan bermula apabila wujud sistem tulisan. Sastera lebih berkonsepkan
pengabdian kegagahan kerajaan Melayu serta jurai keturunan raja-raja Melayu.
Sastera Melayu mempunyai unsur percampuran Hindu dan Islam semasa zaman
peralihan antara Hindu dengan Islam.
Hasil kesedaran
dan keyakinan kepada ajaran Islam, hasil sastera saduran Hindu dengan latar Islam
terhasil. Berlaku perubahan dalam sastera yang berunsur Hindu.
Misalnya,perubahan dari segi tajuk karya, nama-nama watak yang terlibat dan
penggunaan kata-kata daripada al-Qur’an. Abdullah Munsyi dikatakan mengubah
sastera klasik kepada sastera moden. Karya beliau lebih bersifat realiti
berbanding karya-karya terdahulu yang menceritakan kisah-kisah ghaib. Pembaharuan
tersebut telah menimbulkan pandangan yang negatif malah, beliau dikatakan
sebagai tali barut Barat oleh para pengkritik hasil karya sasteranya. Pada abad
ke-19, banyak hasil sastera dicipta dengan menggunakan batu cetak. Kebanyakan
hasil sastera merupakan sastera saduran dan terjemahan daripada hasil-hasil sastera luar.
Pada penghujung
abad tersebut, wujudnya hasil-hasil sastera terkenal seperti Syair Siti Zubaidah, Syair Dandan Setia dan Syair Surat
al-Kiamat. Sastera berkonsepkan Seni Untuk Masyarakat wujud semasa Tanah Melayu
menuntut kemerdekaan. Angkatan Sasterawan 50 (ASAS 50) berperanan penting dalam
melahirkan sastera yang bermutu dan menyedarkan
masyarakat tentang kepentingan nilai kemerdekaan kepada semua bangsa.
Selepas merdeka, sastera lebih bertujuan untuk menyatupadukan masyarakat,
meningkatkan hasil karya dan sasterawan yang semakin sedar tentang kedaulatan
negara Malaysia.
Dalam tahun
1980-an, muncul penulis baru seperti Shamsiah Mohd. Nor, Zaharah Ibrahim, Siti
Aishah Murad, Nina Kirana, Webah Salleh, Ghazali Ngah Azia, Marsli N.O.,
Hassanuddin Mast Isa, dan Abu Hassan Morad. Kebanyakan mereka menulis novel
popular, novel remaja, sajak, dan cerpen. Walau bagaimanapun, Keris Mas telah
menghasilkan novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur yang seiring dengan keadaan
semasa.
Pada tahun 1993,
diadakan Hadiah Novel Melayu Baru Perangsang – GAPENA. Novel Restu karya Ismail
Kassan yang memenangi hadiah kedua telah dijadikan buku teks untuk mata
pelajaran Kesusasteraan Melayu peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Di samping
itu, Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank diadakan pada tahun 1997. Dua
buah novel remaja yang muncul ialah Juliakarya Abu Hassan Morad dan Ekspedisi
karya Mohd. Ghazali Tocheh. Othman Puteh turut menghasilkan sebuah novel remaja
yang berjudul Terminal Tiga. Namun demikian, Shahnon Ahmad telah menggemparkan
dunia sastera tanah air pada tahun 1999 dengan menulis novel kontroversi yang
berjudul Shit.
Cerpen-cerpen
dekad 80-an hingga kini berkembang pesat kerana majalah, akhbar, sayembara dan
kumpulan cerpen memberi sumbangan yang bermakna. Majalah yang dimaksudkan
ialahDewan Sastera, Dewan Masyarakat, Dewan Budaya, dan Dewan Siswa. Hadiah
Cerpen ESSO-GAPENA 1991 dan 1992 telah menghasil cerpen-cerpen bermutu. Begitu
juga dengan kumpulan-kumpulan cerpen yang berjudul Sangkar (1990), Suara
Ombak(1997), Menara 7 (1998), dan Wacana Hitam Putih (1998). Senarai karya-karya
berkenaan terdapat dalam jadual di bawah.
Media Penyiar Cerpen (1984 – 1997)
|
Hadiah
Cerpen ESSO-GAPENA
|
Kumpulan Cerpen
|
Drama tahun
1980-an termasuklah Tikar Mengkuang Hamparan Bulu karya Abd. Talib Mohd.
Hassan; Kala Dewata menulis Bujur Lalu Melintang Patah; Othman Hj. Zainuddin
menulis Waktu sesudah itu, Usman Awang menulis Serunai Malam, Noordin Hassan
menulis drama Malam Ini Penyu Menangis; dan Kala Dewata menulis Titik-titik
Perjuangan.
Sajak-sajak tahun
80-an hingga kini juga termuat di dalam majalah dan akhbar selain daripada
kumpulan sajak. Antara mereka yang tidak tergolong dalam kumpulan penyair
veteran ialah Zaen Kasturi, Azran Abdul Rahman, Marzuki Ali, Moechtar Awang,
Zaiton Ajamain, Mahanie Sulong, Sabariah Bahari, Naapie Mat, Wadi Leta S.A, Ami
Masra, Mohamed Awang, Saiee Driss, Siti Zaleha M. Hashim, Saibil Madun, Jasni
Matlani, Mustafa Jusoh, Wan Ahmad Tajuddin Wan Abdullah, Borhan Md. Zain, Chai
Loon Guan, dan Nazim Mohd. Subari .
Perkembangan
kesusasteraan di Malaysia menyebabkan wujudnya pembahagian sastera kepada, sastera
Islam, sastera Berunsur Islam, Sastera Pascamoden, Bersifat multiculture (pertembungan
budaya) dan Tidak bermoral (transgander + freetingker)
boleh sy dapatkan rujukan di sini
ReplyDeleteSaya juga, kalau boleh inginkan rujukan. Terima aksih
ReplyDeletesyaaa jugaaaa rujukan
ReplyDeletenak rujukan wahai cik luqman
ReplyDelete