Kata-kata

"Jika ada sebutir pasir, jadikan ia mutiara", "Jika ada segengam tanah, jadikan ia gunung", "Jika ada setitis air, jadikan ia lautan","Jika ada satu huruf, jadikan ia ayat", "Jika ada sepotong ayat, jadikan ia azimat".

Monday 21 March 2016

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA

1.0  PPPM

Sistem pendidikan Malaysia berhasrat memastikan setiap murid mencapai potensi sepenuhnya. Setiap pemimpin sekolah, guru, ibu bapa, dan masyarakat mempunyai peranan penting dalam memastikan generasi muda ini mencapai aspirasi yang diharapkan. Pelan ini akan terus menterjemahkan semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang merencanakan pendidikan seimbang sebagai asas mencapai aspirasi murid. Perkara ini selari dengan maklum balas daripada Dialog Nasional. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia juga mengambil pengajaran daripada sistem pendidikan berprestasi tinggi untuk membangunkan ciri-ciri atribut dan kecekapan tertentu yang diperlukan oleh murid untuk berjaya dan berkembang maju dalam dunia global yang semakin mencabar.

Sehubungan itu, semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tentang pendidikan seimbang diperlihatkan dalam enam ciri. Ciri ini bukan sahaja menekankan kepentingan pengetahuan, tetapi juga pembangunan kemahiran pemikiran kritis, kreatif, dan inovatif; kemahiran memimpin; kemahiran dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris; sahsiah dan nilai, serta semangat identiti nasional yang kuat. Ciri ini turut memberi penekanan kepada usaha bagi membolehkan semua murid memberikan sumbangan yang bermakna kepada keluarga, masyarakat, dan negara.

1.1  Kemahiran Berfikir

Setiap murid perlu membina kemahiran inkuiri dan belajar cara untuk terus mendapatkan pengetahuan sepanjang hayat supaya boleh menghubung kait pelbagai pengetahuan, dan mewujudkan pengetahuan baharu. Kemahiran berfikir aras tinggi dan kemampuan untuk melakukan inovasi amat kritikal dalam dunia teknologi yang berkembang pesat. Setiap murid perlu menguasai pelbagai kemahiran kognitif yang penting seperti pemikiran kreatif dan inovatif kerana kemampuan menginovasi, menjana kemungkinan baharu, dan mencipta idea atau pengetahuan baharu.

Seterusnya, pemikiran kritis dan penaakulan berdasarkan keupayaan menganalisis maklumat, menjangka masalah dan mendekati isu secara kritis, logik, induktif, dan deduktif bagi mencari penyelesaian, dan akhirnya membuat keputusan dan keupayaan belajar yang merupakan keupayaan memacu pembelajaran sendiri, dengan kemampuan menghargai nilai pembelajaran sepanjang hayat.

      Hasil daripada temubual tersebut, saya mendapati bahawa rakan sebaya saya mempunyai salah satu ciri utama murid berkualiti yang terdapat dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) iaitu kemahiran berfikir. Berdasarkan keperluan pendidikan pada hari ini yang memerlukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) membolehkan rakan sebaya saya berfikir secara kreatif dan kritis bagi memenuhi keperluan sebagai seorang guru untuk menghadapi cabaran dalam sistem pendidikan di Malaysia yang semakin mencabar.







2.0  Rumusan

Kesimpulannya, setiap manusia akan mengalami perubahan terhadap perkembangan dan pertumbuhan dari segi fizikal, sosial, emosi rohani dan intelek. Guru – guru harus memahami perkembangan kanak – kanak dalam mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Perkembangan individu berlaku pada kadar yang berbeza – beza mengikut kematangan dan pengalaman yang dilaluinya. Faktor baka dan persekitaran saling mempengaruhi perkembangan kanak-kanak tersebut.

Jelaslah matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tertumpu kepada pembangunan murid secara holistik yang menekankan pembangunan intelek, rohani, emosi, dan fizikal, seiring dengan pembinaan identiti nasional yang kukuh. Justeru pertumbuhan dan perkembangan kanak – kanak adalah penting untuk pembangunan modal insan.

Hasil daripada temubual itu juga dapat mengetahui faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan rakan sebaya bagi memastilah Falsafah Pendidikan Kebangsaan berkesan atau tidak. Seterusnya, melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia juga mampu membuatkan seorang guru pelatih berupaya bersaing secara menyeluruh pada peringkat global.


No comments:

Post a Comment