1.0 PPPM
Sistem pendidikan
Malaysia berhasrat memastikan setiap murid mencapai potensi sepenuhnya. Setiap
pemimpin sekolah, guru, ibu bapa, dan masyarakat mempunyai peranan penting dalam
memastikan generasi muda ini mencapai aspirasi yang diharapkan. Pelan ini akan
terus menterjemahkan semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang merencanakan
pendidikan seimbang sebagai asas mencapai aspirasi murid. Perkara ini selari
dengan maklum balas daripada Dialog Nasional. Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia juga mengambil pengajaran daripada sistem pendidikan berprestasi
tinggi untuk membangunkan ciri-ciri atribut dan kecekapan tertentu yang
diperlukan oleh murid untuk berjaya dan berkembang maju dalam dunia global yang
semakin mencabar.
Sehubungan itu,
semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tentang pendidikan seimbang
diperlihatkan dalam enam ciri. Ciri ini bukan sahaja menekankan kepentingan
pengetahuan, tetapi juga pembangunan kemahiran pemikiran kritis, kreatif, dan
inovatif; kemahiran memimpin; kemahiran dalam bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris; sahsiah dan nilai, serta semangat identiti nasional yang kuat. Ciri
ini turut memberi penekanan kepada usaha bagi membolehkan semua murid memberikan
sumbangan yang bermakna kepada keluarga, masyarakat, dan negara.
1.1 Kemahiran Berfikir
Setiap murid
perlu membina kemahiran inkuiri dan belajar cara untuk terus mendapatkan
pengetahuan sepanjang hayat supaya boleh menghubung kait pelbagai pengetahuan,
dan mewujudkan pengetahuan baharu. Kemahiran berfikir aras tinggi dan kemampuan
untuk melakukan inovasi amat kritikal dalam dunia teknologi yang berkembang
pesat. Setiap murid perlu menguasai pelbagai kemahiran kognitif yang penting
seperti pemikiran kreatif dan inovatif kerana kemampuan menginovasi, menjana
kemungkinan baharu, dan mencipta idea atau pengetahuan baharu.
Seterusnya,
pemikiran kritis dan penaakulan berdasarkan keupayaan menganalisis maklumat,
menjangka masalah dan mendekati isu secara kritis, logik, induktif, dan
deduktif bagi mencari penyelesaian, dan akhirnya membuat keputusan dan
keupayaan belajar yang merupakan keupayaan memacu pembelajaran sendiri, dengan
kemampuan menghargai nilai pembelajaran sepanjang hayat.
Hasil
daripada temubual tersebut, saya mendapati bahawa rakan sebaya saya mempunyai
salah satu ciri utama murid berkualiti yang terdapat dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) iaitu kemahiran berfikir. Berdasarkan keperluan
pendidikan pada hari ini yang memerlukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
membolehkan rakan sebaya saya berfikir secara kreatif dan kritis bagi memenuhi
keperluan sebagai seorang guru untuk menghadapi cabaran dalam sistem pendidikan
di Malaysia yang semakin mencabar.
2.0 Rumusan
Kesimpulannya,
setiap manusia akan mengalami perubahan terhadap perkembangan dan pertumbuhan
dari segi fizikal, sosial, emosi rohani dan intelek. Guru – guru harus memahami
perkembangan kanak – kanak dalam mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan. Perkembangan individu berlaku pada kadar yang berbeza – beza mengikut
kematangan dan pengalaman yang dilaluinya. Faktor baka dan persekitaran saling
mempengaruhi perkembangan kanak-kanak tersebut.
Jelaslah matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan tertumpu kepada pembangunan murid secara
holistik yang menekankan pembangunan intelek, rohani, emosi, dan fizikal,
seiring dengan pembinaan identiti nasional yang kukuh. Justeru pertumbuhan dan
perkembangan kanak – kanak adalah penting untuk pembangunan modal insan.
Hasil daripada
temubual itu juga dapat mengetahui faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan
rakan sebaya bagi memastilah Falsafah Pendidikan Kebangsaan berkesan atau
tidak. Seterusnya, melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia juga mampu
membuatkan seorang guru pelatih berupaya bersaing secara menyeluruh pada
peringkat global.
No comments:
Post a Comment