Kata-kata

"Jika ada sebutir pasir, jadikan ia mutiara", "Jika ada segengam tanah, jadikan ia gunung", "Jika ada setitis air, jadikan ia lautan","Jika ada satu huruf, jadikan ia ayat", "Jika ada sepotong ayat, jadikan ia azimat".

Thursday 19 January 2017

Teori Pemerolehan Bahasa

1.0  Teori Pemerolehan Bahasa
Seorang guru bahasa hendaklah mengetahui bagaimana seorang kanak-kanak mempelajari bahasa supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan. Terdapat pelbagai teori berkaitan dengan pemerolehan bahasa yang telah dikemukakan. Menurut Kamaruddin Hj Husin (1988), beliau memperlihatkan prinsip-prinsip pengajaran bahasa yang meliputi teori-teori pemerolehan bahasa.
 Antara teori yang dikemukakan melibatkan teori behaviorisme, teori kod kognitif, teori interaksionalis dan teori fungsional.Teori kognitif juga antara teori yang penting dalam pemerolehan bahasa.Teori ini telah diperkenalkan oleh Jean Piaget.

1.1  Teori Behavioris
Teori ini telah dipelopori oleh Skinner, Pazlov dan Thondike. Teori ini menyatakan bahawa sesuatu kemahiran termasuk bahasa diperoleh dari persekitaran. Murid-murid terangsang dan tertarik untuk bertutur. Setiap pertuturan yang betul diberi ganjaran dan diulang-ulang hingga menjadi kebiasaan. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, kemahiran lisan merupakan aspek yang paling penting daripada kemahiran menulis. Kemahiran menulis merupakan kemahiran kedua terpenting. Selain itu, hukum tatabahasa tidak perlu dipelajari secara formal oleh murid-murid.           
Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, pendekatan Induktif iaitu guru perlu bermula dengan pola yang mudah kemudian beralih kepada yang lebih sukar. Guru juga boleh bermula dari unit terkecil kepada unit yang lebih besar (binaan). Perkara ini boleh memudahkan murid-murid memahami tajuk yang dipelajari. Di samping itu, guru juga perlu menggunkan pendekatan berpusatkan bahan iaitu guru perlu kreatif menyediakan bahan rangsangan bagi menarik minat murid-murid untuk mempelajari tajuk yang disampaikan. Pada masa yang sama, guru juga harus menyediakan ganjaran kepada tindakan atau jawapan yang tepat.
Oleh sebab, pembelajaran merupakan satu proses rangsangan dan tindak balas, guru perlu memainkan peranannya sebagai penggerak dan pengalak untuk menarik minat murid ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung.            
Berikutnya, guru merupakan contoh atau model kepada murid-murid. Setiap perbuatan dan percakapan guru akan dicontohi dan menjadi ikutan murid. Oleh sebab itu, guru memainkan peranan yang penting dalam menggunakan bahasa yang betul untuk dicontohi murid.

1.2  Teori Kognitif
Teori kognitif dipelopori oleh Jean Piaget da Gestalt. Teori kognitif merupakan proses mental yang memainkan peranan penting untuk memperoleh bahasa, khususnya bahasa pertama (bahasa ibunda). Kanak-kanak mempunyai keupayaan khusus untuk mendengar, mentafsir bunyi-bunyi bahasa yang didengar. Kanak-kanak juga memperoleh bahasa pertama dalam masa yang amat singkat iaitu 4 sehingga  5 tahun sahaja. Oleh sebab itu, kanak-kanak perlu mempunyai pengetahuan untuk memahami bahasa (makna) dan bukanlah bergantung pada latihan giat semata-mata.
Pendekatan komunikatif merupakan cara terbaik guru bagi melatih murid untuk bertutur dengan melafazkan bunyi – bunyi tertentu. Teori ini juga menyatakan kanak-kanak belajar berdasarkan konsep cuba jaya. Maksudnya di sini, murid-murid akan diberi peluang untuk cuba menjawab soalan sehingga mereka berjaya melaksanakannya. Guru perlu menggunakan kaedah berpusatkan bahan iaitu guru berperanan dalam memberi latihan pula, guru tidak harus memberi latihan yang berbentuk kebiasaan yang automatis tetapi memberi latihan yang membina kecekapan dengan menggunakan rumus-rumus yang dibentuk. Menurut teori ini tulisan dan bacaan adalah diutamakan kerana sebagai peneguhan kepada lisan. Oleh sebab itu, guru perlu mengutamakan penulisan dan pembacaan.

1.3  Teori Mentalis
Teori ini dipelopori oleh Noam Chomsky. Menurut Noam Chomsky, kanak-kanak dilahirkan dengan keupayaan Language Acquisition Device (LAD). Kanak-kanak mendengar bahasa di persekitaran mereka. Berdasarkan situasi sebenar, mereka mendengar, menganalisis, membentuk konsep dan rumus tatabahasa. Kemudian mereka akan membentuk ayat. Menurut Noam Chomsky, kanak-kanak mula bertutur dalam bahasa pertama mereka ketika mereka berumur lapan belas bulan. Penguasaan sebutan (struktur luaran) adakala tidak sama dengan penguasaan rumus tatabahasa dan makna (struktur dalaman) walaupun penguasaan bahasa luaran bergantung kepada keupayaan bahasa dalaman.      
Di dalam pengajaran dan pembelajaran, setiap murid seharusnya berupaya menguasai bahasa dengan sempurna kerana mereka mempunyai LAD. Guru perlu mengajar bahasa secara deduktif. Manakala tatabahasa pula diajar secara langsung dan berstruktur. Pada masa yang sama, mereka perlu menguasai rumus tatabahasa agar mereka dapat menggunakannya secara kreatif. Maksudnya di sini, murid dapat menghasilkan ayat-ayat baharu.      
Selain itu, guru digalakkan memberi peluang kepada murid untuk berfikir ketika pengajaran dan pembelajaran bahasa. Oleh itu, guru perlu menggunakan kaedah berpusatkan bahan. Hal ini kerana mereka dapat membina konsep dan makna. Ketika pengajaran dan pembelajaran berlangsung, murid perlu didedahkan dengan bahan-bahan sebenar (authentik) bukan bahan yang diada-adakan. Pengajaran dan pembelajaran bahasa juga mementingkan kemahiran membaca dan menulis dan tidak mengabaikan kemahiran mendengar dan bertutur. Selain itu, guru digalak menyedarkan kesilapan murid dan menggalakkan murid membaiki kesilapan yang dilakukan berdasarkan pengetahuan rumus yang telah dipelajarinya.

1.4  Teori Interaksionalis
Teori ini dipelopori oleh Halliday. Teori ini menerangkan perkembangan bahasa kanak-kanak melibatkan interaksi bahasa dan proses mental. Kanak-kanak memperoleh bahasa kerana mereka mempunyai keperluan untuk berinteraksi dengan ahli keluarga dan masyarakat. Ketika kanak-kanak berinteraksi, mereka akan menguasai makna yang lebih tepat. Teori ini lebih memberi penekanan dalam membina keyakinan berkomunikasi idea atau makna. Melalui pendekatan komunikatif, murid mudah untuk berkomunikasi dalam masyarakat tanpa sebarang masalah.
             Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, penyampaian makna yang tepat adalah penting untuk berinteraksi di samping struktur tatabahasa yang betul. Oleh sebab itu, makna dan tatabahasa diajar serentak. Murid juga harus didedahkan kepada situasi linguistik untuk membolehkan mereka menggunakan bahasa dalam interaksi yang berkesan. Guru perlulah mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan menarik supaya dapat memberi makna kepada murid. Dari aspek kesilapan yang dilakukan oleh murid, guru tidak perlu membaiki kesilapan bahasa murid. Guru hanya menyedarkan murid sama ada bentuk atau struktur yang mereka guna itu betul atau salah. Kemudian, guru meminta mereka membetulkan sendiri. Guru juga boleh menggunakan teknik latih tubi yang bermakna secara sedikit untuk mendedahkan struktur ayat.

Rumusan
Kebolehan pelajar melibatkan diri dalam situasi pengajaran dan pembelajaran bermakna di dalam bilik darjah merupakan kehendak standard untuk setiap warganegara yang bertanggungjawab dalam masyarakat moden dan demokratik.Kita harus melahirkan pelajar sebagai pemikir berkesan dan ini merupakan matlamat penting dalam dunia pendidikan. Jika kita inginkan murid bertidak secara efektif dalam setiap aktiviti yang dianjurkan, maka kita perlu menyesuaikan pendekatan, kaedah dan teknik yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran bahasa memerlukan penumpuan terhadaptugas-tugas dan aktiviti bermakna. Sekiranya dapat menyampaikan pengajarandalam bentuk aktiviti-aktiviti yang bermakna, murid-murid bukan sahaja dapatmemperbaiki penggunaan sistem bahasa mereka tetapi juga berkemampuanuntuk mengunakan bahasa itu dengan lancar dan fasih. Pemerolehan bahasa adalah salah satu cara manusia untuk dapat menguasai dan menggunakan suatu bahasa yang dipelajari atau bahasa sasaran yang dapat disesuaikan dengan perkembangannya. Harimurti (1983:123) mengatakan bahwa pemerolehan bahasa dapat diartikan sebagai proses pemahaman dan proses hasil berbahasa pada manusia melalui beberapa tahap yakni fasih.


No comments:

Post a Comment