1.0 Pengenalan
Pengurusan bilik darjah lebih
tertumpu kepada persekitaran pembelajaran yang selamat, iaitu peraturan
diwujudkan untuk mengawal tingkah laku murid dan mengekalkan disiplin didalam
bilik darjah. Pada ketika itu, pengurusan bilik darjah merupakan satu bentuk
respons kepada masalah tingkah laku yang timbul di dalam bilik darjah. Ricards
(1990) mentafsirkan pengurusan bilik
darjah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta
interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat
dilaksanakan dengan berkesan. Menurut Alberto & Troutman (1986), pengurusan
bilik darjah boleh didefinisikan sebagai kemahiran guru menguruskan masa,
ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid ketika menyediakan
suatu iklim yang sesuai untuk pembelajaran. Hal ini bermakna, pengurusan bilik
darjah perlu dilihat sebagai bidang yang lebih luas daripada kawalan bilik
darjah dan peraturan semata-mata. Hal ini termasuklah semua perkara yang perlu
dilakukan oleh seorang guru untuk menggalakkan penglibatan dan kerjasama dalam
aktiviti bilik darjah serta membentuk persekitaran yang produktif (Sanford J.
et al.). pengurusan bilik darjah ialah suatu proses yang akan memastikan
kelancaran dan keberkesanan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan
bilik darjah yang berkesan akan membantu mencapai matlamat seperti menggalakkan
tingkah laku murid yang sesuai, membentuk suasana pembelajaran yang positif,
menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan
murid, menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran dengan optimum,
meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti p&p, mengurangkan masalah
disiplin, pengurusan rutin yang berkesan dan murid belajar mengawal dan
mengurukan diri sendiri.
Jacob
Kounin (1970) menyatakan bilik darjah yang teratur bergantung kepada kemahiran
guru mencegah masalah daripada berlaku dan bukannya menyelesaikan masalah yang
telah berlaku. Pendekatan ini memerlukan seorang guru yang mempunyai kemahiran
dan kemampuan yang pelbagai dalam pengurusan bilik darjah. Hal ini kerana,
pengurusan bilik darjah melibatkan beberapa kombinasi kemahiran untuk
menghasilkan persekitaran yang kondusif. Ia merangkumi semua tugasan yang perlu
dilakukan oleh seorang guru termasuklah tingkah laku serta sikap yang
ditunjukkan beliau. Guru juga perlu mengelola dan mengawal pelaksanaan
perancangan mereka serta membuat refleksi untuk menentukan kekuatan dan
kelemahan pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Dalam usaha merancang,
mengelola, mengawal, membuat refleksi dan membina hubungan dengan murid, guru
juga perlu memunyai pengetahuan tentang keperluan murid-muridnya. Pengetahuan
ini akan membantu guru menyediakan pengalaman pengajaran yang sesuai serta
dapat memotivasikan dan menarik minat muridnya supaya melibatkan diri dalam
proses p&p.
2.0 Penulisan akademik
i) Kejayaan pengajaran dan pembelajaran
di dalam bilik darjah bergantung kepada cara guru mengurus murid dan bilik
darjah. Beri pandangan anda tentang kenyataan ini dengan merujuk rajah di atas dan lampiran 1.
Justifikasi anda hendaklah menyentuh elemen-elemen berikut.
a.
Peranan
Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
b.
Membina
hubungan Guru dan Murid yang positif
c.
Pengurusan
Disiplin Bilik Darjah.
ii)
Berdasarkan
rajah yang diberikan, cadangkan dan justifikasi satu model pengurusan disiplin
yang sesuai untuk pengurusan bilik darjah yang paling kondusif.
2.1 Peranan guru dalam pengurusan bilik darjah
Menangani tingkahlaku bermasalah
didalam bilik darjah merupakan peringkat pertama dalam sistem pengurusan
disiplin disekolah. Terdapat strategi-strategi tertentu yang boleh diikuti oleh
guru-guru dalam menangani masalah-masalah atau kesalahan-kesalahan kecil salah
laku didalam bilik darjah. Teguran non-verbal mudah digunakan dan tidak mengganggu
perjalan p&p.
Apabila
berdepan dengan masalah tingkah laku murid-murid didalam bilik darjah, guru
ialah orang pertama yang akan menangani masalah tersebut dan bertindak sebagai
pembimbing akan dibincangkan dengan lebih lanjut. Walau bagaimanapun, apabila
guru tidak dapat menangani atau menyelesaikan masalah tersebut, beliau boleh
merujuk kepada kaunselor sekolah atau jawatakuasa disiplin sekolah.
Rajah 1 Langkah - langkah menangani
disiplin bilik darjah
2.2 Membina hubungan guru dan murid yang positif
Membina hubungan yang baik dengan
murid merupakan satu proses yang berterusan. Hubungan guru-murid tidak terjalin
dengan sekelip mata sebaliknya memerlukan usaha daripada kedua-dua belah pihak.
Hubungan guru-murid akan terjalin dengan baik apabila murid-murid berasa
gembira dan seronok menjayakan aktiviti p & p didalam bilik darjah. Kajian
menunjukka bahawa apabila guru berupaya membina hubungan yang positif dengan
murid-murid, motivasi, kesungguhan dan prestasi akademik meningkat dan masalah
disiplin akan menurun (Jensen, 2013). Murid yang mempunyai hubungan yang
positif dengan guru akan kurang berasa stres, berkelakuan baik dan lebih teruja
untuk belajar (Roth, 2015).
Menurut
Good dan Brophy (2002), guru yang dihormati dan mesra pelajar dapat bekerjasama
dengan murid-muridnya dalam menjayakan aktiviti didalam bilik darjah. Murid
murid yang senang berkomunikasi dengan guru akan dapat meluahkan masalah dan
berkongsi pendapat tentang pembelajaran dengan gurunya. Hal ini secara tidak
langsung dapat meningkatkan prestasi akademik mereka. Peningkatan prestasi
murid akan menyumbangkan kepada peningkatan konsep kendiri mereka. hubungan ini
mengambil masa yang lama untuk dibentuk, oleh itu guru perlu memulakan sebaik
sahaja mula sesi persekolah dan perlu mengenalpasti latar belakang sosial dan
akademik murid tersebut bagi mementukan corak hubungan yang sesuai berdasarkan
latar belakang murid itu. Hubungan yang baik bakal memberikan kebaikan bukan
sahaja kepada guru, malah kepada murid juga.
2.2.1 Kebaikan Kepada Guru
Hubungan guru dan murid yang baik
menaikkan semangat dan motivasi kepada guru untuk mengajar. Guru yang membina
hubungan yang baik dengan murid-muridnya dapat melancarkan proses PdP. Murid
lebih senang dikawal apabila guru dapat mewujudkan kerjasama antara mereka
antaranya dalam mematuhi peraturan bilik darjah yang telah ditetapkan. Selain
itu, apabila kerjasama terbentuk, aktiviti pengajaran akan menjadi lebih
seronok dan efektif. Penglibatan murid yang aktif dalam aktiviti PdP mendorong
guru menyediakan aktiviti-aktiviti yang lebih praktik dan berkesan. Seterusnya,
dapat menaikkan imej guru tersebut apabila berjaya membina hubungan yang baik
dan dapat mengawal murid untuk melakukan aktiviti pengajaran yang berkesan.
2.2.2 Kebaikan Kepada Murid
Apabila guru dapat membentuk
hubungan yang positif antara murid, murid akan lebih berminat untuk belajar.
Mereka dapat meluahkan masalah serta dapat menyatakan pendangan dan pendapat
mereka. Selain itu, murid akan memberikan kerjasama yang erat kepada guru
sekiranya hubungan mereka tiada masalah dan guru dapat mengenalpasti kekuatan
dan kelemahan murid-murid dan seterusnya dapat memberikan peneguhan yang
sesuai. Seterusnya, hubungan positif ini juga dapat meningkatkan pencapaian
akademi murid-murid iaitu guru boleh membantu untuk membaiki prestasi akademik
mereka tanpa sebarang halangan. Disamping itu, murid lebih bermotivasi untuk
belajar. Guru mampu membangkitkan motivasi intrinsik murid dan mereka akan
terdorong untuk belajar dengan lebih tekun.
2.3 Pengurusan disiplin bilik darjah
Pengurusan bilik darjah yang berkesan mempunyai asas
pengurusan disiplin yang kukuh. Perkataan disiplin berasal daripada perkataan
Latin, iaitu disciplina yang bermaksud mengajar. Melalui kamus bahasa pula,
disiplin bermaksud kawalan yang diperoleh daripada penguatkuasaan peraturan.
Mengikut Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) disiplin membawa maksud
kesanggupan seseorang individu menghormati dan mematuhi undang-undang sama ada
disiplin dikenakan dari luar atau dengan kerelaan sendiri. Disiplin juga
bermaksud kesanggupan seseorang bekerja atau membuat sesuatu dengan tertib,
menghormati hak individu lain, mengamalkan tingkah laku yang baik, hormat
menghormati, tolong menolong dan sentiasa berusaha membaiki keadaan sedia ada
menerusi usaha yang membina. Kini, konsep disiplin sudah berbeza kerana
disiplin merupakan satu aspek dalam pengajaran. Hal ini kerana, pengajaran
mempengaruhi tingkah laku dan tingkah laku mempengaruhi pengajaran. Oleh sebab
itu, disiplin bilik darjah dianggap sebahagian daripada pengajaran yang juga
meliputi arahan, komunikasi, struktur, dan pengurusan bilik darjah juga
termasuk hubungan dengan ibu bapa murid (Charles, 2008).
No comments:
Post a Comment