Kata-kata

"Jika ada sebutir pasir, jadikan ia mutiara", "Jika ada segengam tanah, jadikan ia gunung", "Jika ada setitis air, jadikan ia lautan","Jika ada satu huruf, jadikan ia ayat", "Jika ada sepotong ayat, jadikan ia azimat".

Monday 21 March 2016

KEBUDAYAAN KEBANGSAAN

1.0  KEBUDAYAAN KEBANGSAAN

Kebudayaan Melayu yang dipersetujui sebagai teras kebudayaan kebangsaan dapat dikatakan sebagai suatu bentuk kebudayaan yang agak liberal. Perubahan dalam kebudayaan ini dibuat untuk membuka ruang kepada unsur-unsur kebudayaan sukuan dan kaum yang lain. Dalam konteks hari ini, kebudayaan berperanan penting dalam proses pembangunan negara di Malaysia. Kebudayaan Melayu yang menunjangi kebudayaan kebangsaan turut mencerminkan keperibadian Malaysia yang harus dipupuk dalam usaha-usaha yang dijalankan ke arah meningkatkan pembangunan sosioekonomi dan politik.

Bagi sesebuah negara yang mempunyai masyarakat yang berbilang kaum seperti di Malaysia, proses pembentukan kebudayaan nasional memerlukan perancangan yang teliti dan rapi supaya dapat melahirkan cara hidup yang bersifat kemalaysiaan. Perancangan kebudayaan ini juga harus menentukan sifat-sifat yang baik, mulia dan utama bagi pembinaan bangsa dan ketahanan negara. Oleh hal yang demikian, menjurus kepada usaha memperkukuh kebudayaan kebangsaan, beberapa perkara perlu diberikan perhatian untuk menjamin kelangsungan usaha ini.






2.0  PERBANDINGAN

CIRI-CIRI
MELAYU

CINA
INDIA





PERKAHWINAN

-Merisik
-Bertunang
-Akad nikah
-Berandam dan berasah gigi
-Istiadat berinai
-Bersanding
-Menyambut tetamu

-Pinangan
-Bandingan hari jadi
-Harga pengantin Perempuan
-Penyampaian Hadiah Pengantin
-Pemilihan hari
-Jamuan




-Merisik
-Berkunjung ke rumah pengantin perempuan
-Prosedur Ikat janji
-Pemberian hadiah
-Menebang sebatang pokok
-Menanam sebatang pokok


TARIAN

-Tarian Mak Yong
-Tarian Zapin
-Tarian Gamelan

-Tarian Naga
-Tarian Singa
-Tarian Kipas


-Tarian Kathak
-Tarian Bharata Natyam



PERMAINAN

-Sepak raga
-Batu seremban
-Congkak
-Teng-teng


-Mahjong
-Go
-Xiang Xi
-Yo-yo Cina


-Kho-kho
-Chaturanga
-Kabadi


PERAYAAN

-Hari Raya Aidilfitri
-Hari Raya Aidiladha



-Tahun Baru Cina
-Chap Goh Mei
-Hari Kuih Bulan

-Deepavali



3.0  PENUTUP

Kesimpulannya, masyarakat Melayu yang begitu kaya bukan sahaja dari aspek budaya, malah turut kaya dengan warisan sasteranya yang mempunyai kata yang indah dan halus. Karya-karya serta budaya yang dicipta oleh nenek moyang kita pada zaman dahulu sebagai hiburan mestilah dipelihara dan dipulihara. Kesedaran masyarakat sendiri yang memainkan peranan dan menentukan kelangsungan budaya masyarakat Melayu. Warisan ini semakin hari semakin luput dan tenggelam dalam arus globalisasi yang melanda dunia pada hari ini. Selain itu juga, sebagai golongan muda, kita seharusnya 

No comments:

Post a Comment